0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
  • خانه
  • تجارت الکترونیک چیست؟
تجارت الکترونیک چیست؟

تجارت الکترونیک (Ecommerce ) چیست ؟

تجارت الکترونیک یا Ecommerce  بک نوع کسب و کار است که به شرکت ها و فروشگاه ها اجازه می دهد تا سرویس و کالا هارا از طریق اینترنت به خرید و فروش برسانند . تجارت الکترونیک در چهار بخش عمده بازار فعالیت می کند و می تواند از طریق کامپیوتر های خانگی , تبلت , گوشی ها هوشمند و دیگر دستگاه های هوشمند انجام بپذیرد. تقریبا هر نوع کالا و سرویسی را که تصور بکنید می توانید از طریق اینترنت بخرید به عنوان مثال کتاب , موزیک , بلیط هواپیما و خدمات مالی مثل سرمایه گذاری . به همین دلیل تجارت الکترونیک یک تکنولوژی پیشرفته شناخته می شود.

درک تجارت الکترونیک

همانطور که در متن بالا اشاره شد , تجارت الکترونیک پروسه خرید و فروش محصولات و سرویس ها به صورت آنلاین در اینترنت می باشد. تجارت الکترونیک زیر مجموعه ی مجموعه بزرگتری به نام کسب و کار الکترونیک (ebusiness ) بوده که شامل تمامی پروسه هایی که برای برپا سازی یک شرکت آنلاین انجام می پذیرد می شود.

تجارت الکترونیک با ارائه راه های ارزان و موثر  کمکی بسیاری به کسب و کار ها به خصوص کسب و کار های کوچک  کرده است تا بتوانند در بازار حضور یابند و رشد کنند . به لطف تجارت الکترونیک مردم می توانند بدون زحمت هر نوع کالایی را که بخواهند در حالی که در خانه خود نشسته اند را سفارش دهند. تجارت الکترونیک در چهار بخش عمده بازار فعالیت دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم:

1-تجارت بین کسب و کار ها (Business to business ) یا (B2B ) که خرید و فروش اجناس بین دو کسب و کار می باشد.

2-تجارت بین کسب وکار ها و مشتریان (B2C) که شامل انجام معاملات بین کسب و کار ها و مشتریان است

3-تجارت بین مشتریان , که در این بخش افراد می توانند وسایل خود را توسط یک واسطه به دیگران به فروشند ( واسطه مثل سایت دیوار یا شیپور )

4-مشتری به کسب و کار , در این مورد افراد به کسب و کار ها چیزی را می فروشند , برای مثال نقاشی یا اختراع شخصی

ارائه سرویس و کالا به آسانی چیزی که به نظر می رسد نیست و به تحقیقات گسترده در مورد محصولاتی که می خواهید به فروش برسانید نیاز دارد . بازار , مشتریان , رقیبان و سرمایه اولیه مورد نیاز برخی از این موارد می باشند.

زمانی که موارد فوق را در نظر گرفتید و به نتیجه رسیدید باید یک نام انتخاب کنید و وبسایت فروشگاهی خود را با قابلیت پشتیبانی از درگاه های پرداخت از طریق راه های قانونی بسازید. برای مثال صاحب یک فروشگاه کوچک که لباس می فروشد می تواند وبسایتی بسازد و محصولاتی خود را در آن فروشگاه برای فروش به نمایش بگذارد . با انجام اینکار پتانسیل چند برابر شدن فروش محصولات وجود خواهد داشت و افراد می توانند از سراسر کشور محصولات آن فروشگاه را تهیه نمایند.

انواع تجارت الکترونیک

تاثیرات تجارت الکترونیک بر زندگی مردم

تجارت الکترونیک راه و روش های خرید مردم را تغییر داده است , روز به روز افراد بیشتری به سمت دستگاه های هوشمند می آیند تا لوازم مورد نیاز خود را از طریق اینترنت سفارش دهند . به همین دلیل فروشگاه های کوچک با مشکلاتی رو به رو شده اند , از جهت دیگر فروشگاه های بزرگ مثل شرکت آمازون ( در جهان ) و یا دیجیکالا ( در ایران ) شهرت بسیاری یافته اند . اما کسب و کار اینترنتی تنها به این فروشگاه ها ختم نمی شوند , روزانه افراد بیشتری رو به فروش اینترنتی آورده و با ساخت فروشگاه اینترنتی راه و روش فروش محصولات خود را تغییر می دهند.

در صورتی که به ساخت فروشگاه اینترنتی علاقمند هستید ما به شما استفاده از ناپ کامرس را پیشنهاد می کنیم , ناپ کامرس علاوه بر نصب آسان , قابلیت ها و پلاگین های متعددی داشته و می تواند به پیشرفت فروشگاه شما کمک بزرگی بکند علاوه بر آن نصب ناپ کامرس کاملا رایگان می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله ناپ کامرس چیست مراجعه نمایید.

تاثیرات تجارت الکترونیک در زندگی مردم

تاریخچه تجارت الکترونیک

همه ما حداقل چندین بار خرید آنلاین را تجربه کرده ایم و همین به معنی آن است که در تجارت الکترونیک دخیل بوده ایم , نیازی به گفتن نیست که تجارت الکترونیک در همه جا وجود دارد , اما تاریخ به وجود آمدن تجارت الکترونیک چیست؟

در سال 1960 میلادی شرکت ها از یک سیستم الکترونیک به نام Electronic Data interchange برای تسهیل انتقال مدارک و اسناد استفاده می کردند , اما در سال 1994 میلادی اولین بار معامله اینترنتی از طریق وبسایتی به نام netmarket انجام شد , جایی که در بین چندین دوست فروش سی دی انجام پذیرفت . چگونگی عملکرد تجارت الکترونیک در طی سال ها تغییر کرده است و تکتولوژی روز به روز در حال آسانتر کردن انجام خرید ها می باشد , امروزه مردم می توانند از طریق گوشی ها هوشمتد خود در هر کجا خرید خود را انجام دهند.

مزایا و معایب تجارت الکترونیک

برخی از مزایای تجارت الکترونیک عبارتند از :

1-      امکان انجام خرید در هر ساعتی از شبانه روز و هفت روز هفته

2-      به علت فراوانی فروشگاه ها افراد محدود به محصولات یک فروشگاه نیستند و می توانند بین میلیون ها محصول موجود در فروشگاه های مختلف , محصول مورد علاقه خود را انتخاب کنند. به طور خلاصه دایره انتخاب محصول گسترده تر شده است.

تجارت الکترونیک معایبی نیز با خود به همراه دارد که به دو مورد آن اشاره خواهیم کرد:

1-مدت زمان رسیدن کالا به شما ممکن است طولانی مدت باشد , با اینکه می توانید محصول را از داخل خانه خرید کنید اما باید چند روزی را برای رسیدن محصول خریداری شده صبر کنید , در برخی موارد به علت تعطیلی ها یا بروز مشکلات این مدت زمان طولانی تر خواهد شد که امری ناخوشایند است.

2-عدم قابلیت کار با محصول و تست آن , عکس ها و ویدئو ها نمی توانند تمام اطلاعات محصول را به شما القاء کنند , فرض کنید می خواهید لباسی را خریداری کنید شما تنها با دیدن عکس های لباس نمی توانید از مناسب بودن اندازه و رنگ آن در تن شما مطمئن شوید.

مزایا و معایب تحارت الکترونیک

مثال بارز تجارت الکترونیک

وبسایت آمازون غول دنیای تجارت الکترونیک می باشد , در حقیقت بزرگترین فروشگاه اینترنتی در جهان آمازون است و روز به روز در حال رشد می باشد. در سال 1994 میلاد آقای جف بروز کسب و کار این وبسایت را بر اساس تجارت الکترونیک شکل داد , در ابتدا این فروشگاه اینترنتی فقط برای کتاب ها بود ولی در طول سال آن به یک فروشگاه کامل تبدیل شده است. آمازون قدم هایی فراتر از تجارت الکترونیک برداشته است و سرویس های فضای ذخیره سازی ابری , سرویس های پخش فیلم و آهنگ و .. را نیز به فروش می رساند.

چگونه یک کسب و کار از نوع تجارت الکترونیک را شروع کنیم؟

قبل از شروع هر نوع تجارت الکترونیک باید راجع به آن تحقیقات لازم را انجام دهید , ابتدا لوازم و محصولاتی را که تصمیم دارید به فروش بگذارید را انتخاب نمایید سپس باید مخاطبان خود , رقیبان و هزینه ها و سرمایه های اولیه را نیز در نظر داشته باشید. سپس باید یک نام مناسب برای کسب و کار خود انتخاب نمایید , ساختمانی اداری برای محل اصلی کسب و کار خود برگزینید و بعد از آن مدارک و اسناد مورد نیاز را تهیه کنید (مثل گواهی کسب , نماد اعتماد و ..).

سپس قبل از شروع به فروش محصولات خود باید یک پلتفرم و وبسایت را برای فروش محصولات خود انتخاب نمایید ما به شما استفاده از فروشگاه ساز ناپ کامرس را برای ساخت فروشگاه خود پیشنهاد می کنیم , چون همانطور که قبلا هم ذکر شد ناپ کامزس علاوه بر رایگان بودن و قابلیت های متعدد , امنیت بالایی نیز دارد , همچنین  وبسایت ناپ لاین بسیاری از پلاگین های ناپ کامرس را برای پیشرفت بهتر وبسایت شما تهیه نموده است که با مراجعه به بخش افزونه های ناپ کامرس می توانید آن ها را مشاهده کنید.

وبسایت تجارت الکترونیک چیست؟

وبسایت تجارت الکترونیک وبسایتی است که به شما اجازه می دهد محصولات را به صورت آنلاین خرید و فروش کنید . وبسایت هایی مثل آمازون و دیجیکالا از این نوع وبسایت ها هستند.

تفاوت بین تجارت الکترونیک و الکترونیک بیزنس چیست؟

تجارت الکترونیک شامل خرید و فروش محصولات به صورت آنلاین می شود و در واقع بخشی از الکترونیک بیزنس می باشد در صورتی که الکترونیک بیزنس شامل تمامی مراحل برپا کردن یک شرکت آنلاین می باشد , به صورت خلاصه تمامی کار هایی که به یک کسب و کار آنلاین مربوط می شود.

جمع بندی

تجارت الکترونیک بخشی از الکترونیک بیزنس می باشد , تجارت الکترونیک به معنای خرید و فروش محصولات از طریق اینترنت می باشد . تجارت الکترونیک در طی سال های اخیر تغییرات زیادی داشته و روز به روز در حال پیشرفت می باشد , در صورتی که دارای کسب و کاری هستید حتما ساخت یک فروشگاه اینترنتی را برای کسب و کار خود در نظر بگیرید زیرا علاوه به کمک بر گسترش دادن کسب و کار شما و پیشرفت آن باعث افزایش کسب درآمد شما خواهد شد.